نقدي بر شبكه استاني خوزستان
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

نقدي بر شبكه ي استاني خوزستان

 به قلم :عباس كرم الهي
 ابتدا از نيمه پر ليوان مي نگارم تا مخاطبي اين انديشه در ذهنش خطور نكند كه هدفم از اين نقد تاخت و تاز و يا خدايي نكرده بي ادبي و بي حرمتي است ، اما به عنوان يك خبرنگار ـ كارگردان ـ بازيگر و نمايشنامه نويسي از نحوه ي پخش برنامه ي جشن بزرگ انقلاب در شوش كه در حد 20 دقيقه بر روي آنتن رفت گله مندم .
 و اما نيمه پر ليوان :
 در سال 1392 براي اولين بار شاهد اجراي زنده و مستقيم مراسم عزاداري در ايام دهه ي اول محرم و اربعين حسيني شوش از سيماي مرزكز خوزستان بوديم و از طرفي در تمام اخبارهاي ساعت16:45 ـ 18:30 ـ19:45 و 22:00 اخبارو رويدادهاي م ربوط به افتتاح پروژه ها ـ همايش ها و حتي راهپيمايي هاي روز قدس و يوم الله 22 بهمن بوديم كه به نمايندگي از طرف آحاد مردم شهيد پرور شوش از اين قشر زحمتك كه تا حدودي كارمان به هم مرتبط است تقدير و تشكر مي كنم
 ولي نقد ما بر نحوه ي پخش برنامه جشن بزرگ انقلاب : 
ابتداي  به حذف شعر پيامبر باران اشاره اي كنم كه كارگردان تلويزيوني برنامه شخصا از محمود صفارزاده سرايده ي شعر خواسته بود كه اين شعر را خوانش كند و ايشان هر با احساس شعر پيامبر باران را خوانش نمود كه مورد تشويق حاضرين در برنامه قرار گرفت ولي به چه علت اين شعر زيبا و پر محتوا حذف گرديد نمي دانم .
در بخش دوم مصطفي كرمي و مصطفي عمله از هنرمندان برجسته ي شوش به صورت جداگانه به روي صحنه رفتند و 2 سرود زيبا را اجرا نمودند كه متأسفانه هر دو سرود حذف شد ؛ هر چند هنرمندان شوش نسبت به پخش نشدن اين سرودها گله مند هستند اما به حدي روجيه ي بالايي دارند كه هيچگونه اعتراضي از خود نشان ندادند . ولي من به عنوان مدير و سرپرست گروه تئاتر انديشه مي بايست اين دو هنرمند را بيشتر به مخاطبين معرفي كنم كه گوشه اي از زحماتشان را به نوبه ي خود جبران كنم .
 مصطفي عمله در حال حاضر معاونت هنري مدير گروه تئاتر انديشه و يكي از كارگردانان ـ بازيگران ـ خوانندگان و مداحان شهرستان شوش و گروه تئاتر انديشه مي باشد و به حدي متواضع و فروتن است كه اجرا نشدن برنامه اش از محبوبيت و مقبوليتش نزد هنرمندان نمي كاهد .
 مصطفي كرمي ابتدا با مداحي آغاز كرد و هر ساله در دهه ي اول محرم با رهبري يك گروه سنج و دمام براي امام حسين(ع) و ديگر ياران با وفايش عزاداري مي كند و پس از آن به گروه تئاتر انديشه ملحق شد و در نمايش قهوه خانه ي مه سيي خوش درخشيد و در حال حاضر مورد توجه تمام گروه هاي نمايشي است و پخش نشدن برنامه اش در سيماي خوزستان بر ايشان تأثير منفي نمي گذارد ، چون به مانند مصطفي عمله محبوب است .
 بخش ديگري كه از اين برنامه ي 3 ساعته به طور كامل حذف گرديد اجراي نمايش طنز بود كه در اين نمايش مهدي شوهاني بازيگر نمونه و پر كار شوش در دهه ي 80 ايفاي نقش كداشت  و در كنار ايشان مصطفي كرمي ـ حسين يلالي و رضا حسن غلامعلي به اجراي نمايش پرداختند .
مهدي شوهاني در حال حاضر معاونت آموزشي مدير گروه تئاتر انديشه ي شوش مي باشد و در زمينه ي بازيگري در نمايش هاي طنز ـ بومي محلي ـ عروسكي ـ كلاسيك و تعزيه تجارب زيادي دارد .
 به راستي دلايل حذف اين برنامه ها چيست ؟ آيا مرتبط با دهه ي مبارك فجر نبودند ؟ كارگردان محترم تلويزيوني و هنري برنامه ي جشن بزرگ انقلاب در شهرستان شوش آيا ميداني با پخش نكردن قسمت هايي از اين برنامه چه سئوالي را در ذهن فرد فرد شوشي ها به وجود آورده ايد ؟ مطمئنم نميدانيد چون اگر مي دانستي و آن وقت اقدام به حذف اين برنامه ها مي كردي عمدي بود و مي بايست ابتدا به وجدانتان مراجعه كنيد تا به شما اجازه ي توضيح بدهد و سپس از فرد فرد شوشي ها خصوصا اداره ي فرهنگ و ارشاد اسلامي و هنرمندانش عذرخواهي كنيد و ما غير عمدي را در نظر مي گيريم و از شما مي پرسيم كه شوش يك شهر عشايري با فرهنگ ها و باورهاي گوناگون است ؛ اقوام عرب ـ لر ـ بختياري ـ دزفولي ـ لك و ترك در اين ديار زندگي مي كنند و هر چند علاقه مندان به هنر هميشه براي ديدن برنامه هاي هنري لحظه شماري مي كنند تا به تالار نيايش بيايند و از ديدن تئاتر ـ موسيقي و همايش هاي خوانش شعر بهره مند شوند ، اما برخي ديگر از مردم شوش شايد با اجراي كامل اين برنامه ؛ از اين به بعد به تالار نيايش مي آمدند اما شما كاري كرديد كه اين عزيزان فكر كنند شوش نه تئاتري دارد و نه خواننده و نه موسيقي .
 اگر مجالي بود تاريخچه ي تئاتر ـ تعزيه ـ موسيقي( مقامي ـ محلي ـ سنتي و پاپ) ـ هنرهاي تجسمي و .... را در معرض ديد عموم قرار خواهم داد تا حداقل همشهريان ما در شوش از طريق وبلاگ انجمن روزنامه نگاران به تاريخ كهن فرهنگ و هنر در شهر خودشان پي ببرند .
 اميدوارم مدير شبكه ي استان خوزستان و همچنين كارگردانان هنري و تلويزيوني به ما حق بدهند كه از طرف هنرمندان شوش بر اساس رسالتي كه به عهده داريم از آنها و شهر كهن شوش دفاع كنيم و بر نحوه پخش فقط اين برنامه بر آنها گله مند شويم .
 و نقد ديگر اين است كه قرار بود برنامه رأس  ساعت 15 شروع گردد اما با يك ساعت و نيم تأخير آغاز گرديد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:, :: 8:29 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه